Algorytmy F2L – Metoda CFOP
ETAP 2: F2L
Spis algorytmów
Kliknij w obrazek kostki, aby zobaczyć szczegóły przypadku.
Niebieska ścianka na rysunkach jest Frontem.
Spis algorytmów F2L (rozwiń)
Opis F2L
Pierwsze dwie warstwy (ang. First 2 Layers)
Drugi etap to ułożenie 8 klocków: 4 białych rogów i 4 krawędzi środkowej warstwy.
Poniżej przedstawiamy algorytmy układające jednocześnie parę: 1 biały róg + 1 krawędź środkowej warstwy. Są to 2 klocki sąsiadujące ze sobą.
Aby ułożyć wszystkie 8 klocków na tym etapie, trzeba będzie wykorzystać max 4 algorytmy do każdej z 4 par.
Trzymaj kostkę białym kolorem do dołu, aby biały krzyż był na dolnej ściance.
Dopasuj swoją sytuację do jednej z poniższych i wykonaj algorytm.
Niebieska ścianka na rysunkach jest Frontem.
Opis ruchów
Poza standardowymi ruchami znanymi z metody LBL: R, L, F, B, U, D – które są zapisywane dużymi literami, możesz spotkać ruchy zapisane małymi literami: r, l, f, b, u, d. Są to ruchy odpowiednią ścianką oraz środkiem jednocześnie – czyli dwoma warstwami kostki.
Nowym oznaczeniem ruchu jest także ruch oznaczony literką M. Jest to ruch samej środkowej pionowej warstwy.
W algorytmach mogą się pojawić ruchy oznaczone małymi literami: x, y, z na zielonym tle. Są to obroty całą kostką w odpowiednią stronę, bez obracania żadnej ścianki.
W razie wątpliwości kieruj się pomocniczymi obrazkami ruchów w szczegółach algorytmów w dalszej części tej strony.
Algorytmy DD
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na prawidłowym miejscu – na Dole skierowany w Dół.
01 (DD-M)
Biały róg jest na prawidłowym miejscu – na Dole skierowany w Dół
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle)
02 (DD-R)
Biały róg jest na prawidłowym miejscu – na Dole skierowany w Dół
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry
03 (DD-F)
Biały róg jest na prawidłowym miejscu – na Dole skierowany w Dół
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry
Algorytmy DF
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na Dole skierowany do Frontu.
04 (DF-MC)
Biały róg jest na Dole skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony prawidłowo (Correct)
05 (DF-MI)
Biały róg jest na Dole skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony nieprawidłowo (Incorrect)
06 (DF-R)
Biały róg jest na Dole skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry
07 (DF-F)
Biały róg jest na Dole skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry
Algorytmy DR
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na Dole skierowany w Prawo (Right).
08 (DR-MC)
Biały róg jest na Dole skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony prawidłowo (Correct)
09 (DR-MI)
Biały róg jest na Dole skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony nieprawidłowo (Incorrect)
10 (DR-R)
Biały róg jest na Dole skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry
11 (DR-F)
Biały róg jest na Dole skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry
Algorytmy UU
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up).
12 (UU-MC)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony prawidłowo (Correct)
13 (UU-MI)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony nieprawidłowo (Incorrect)
14 (UU-RF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
15 (UU-RL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
16 (UU-RB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
17 (UU-RR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
18 (UU-FF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
19 (UU-FL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
20 (UU-FB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
21 (UU-FR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Górę (Up)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
Algorytmy UF
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu.
22 (UF-MC)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony prawidłowo (Correct)
23 (UF-MI)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony nieprawidłowo (Incorrect)
24 (UF-RF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
25 (UF-RL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
26 (UF-RB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
27 (UF-RR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
28 (UF-FF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
29 (UF-FL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
30 (UF-FB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
31 (UF-FR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany do Frontu
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
Algorytmy UR
Algorytmy dla przypadków, gdy biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right).
32 (UR-MC)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony prawidłowo (Correct)
33 (UR-MI)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w Środkowej warstwie (Middle) obrócony nieprawidłowo (Incorrect)
34 (UR-RF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
35 (UR-RL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
36 (UR-RB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
37 (UR-RR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Prawym (Right) kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
38 (UR-FF)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się we Frontowej ściance
39 (UR-FL)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Lewej ściance
40 (UR-FB)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Tylnej (Back) ściance
41 (UR-FR)
Biały róg jest na Górze (Up) skierowany w Prawo (Right)
Drugi klocek jest w górnej warstwie obrócony Frontowym kolorem do góry i znajduje się w Prawej (Right) ściance
Instrukcje układania kostek
Kostka 2×2
Kostka 3×3
LBL (Łatwa)
Kostka 3×3
CFOP (Trudna)
Kostka 4×4
Kostka 5×5
Kostka
Piramida
Kostka Skewb
Kostka
Megaminx 2×2
Kostka
Megaminx 3×3