Jak u艂o偶y膰 Kostk臋 Pyraminx?

jak u艂o偶y膰 kostk臋 rubika pyraminx

Jak u艂o偶y膰 Kostk臋 Pyraminx?

Oznaczenia 艣cianek

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Powy偶ej zosta艂y przedstawione oznaczenia 艣cianek kostki. Przedni r贸g b臋dzie oznaczany liter膮 F聽od angielskiego Front,聽g贸rny聽U聽od Up, prawy聽R聽od Right, lewy L聽od Left. S膮 to powszechnie u偶ywane oznaczenia.

UWAGA! Kolory na powy偶szym obrazku nie s膮 wa偶ne. Akurat niebieska 艣cianka zosta艂a oznaczona jako prawa (R). Nie oznacza to jednak, 偶e zawsze niebieska 艣cianka b臋dzie praw膮 艣ciank膮. Wszystko zale偶y od tego co w danej chwili chcesz u艂o偶y膰.

Wierzcho艂ek聽– to najbardziej wysuni臋ty klocek o 3 kolorach, szczyt piramidy,

Kraw臋d藕 – to klocek o 2 kolorach, pomi臋dzy dwoma wierzcho艂kami,

艢rodek – to klocek o 1 kolorze, znajduj膮cy si臋 pod wierzcho艂kiem.

Oznaczenia ruch贸w

Ruchy wykonuj trzymaj膮c kostk臋 przednim wierzcho艂kiem „F” skierowanym do siebie. Ka偶dy ruch to obr贸t elementu o 60 stopni, czyli 1/3 pe艂nego obrotu. Oznaczenia ruch贸w bez apostrofu to obr贸t elementu zgodnie z ruchem wskaz贸wek zegara, a z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskaz贸wek zegara.

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch prawym rogiem do g贸ry
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch prawym rogiem w d贸艂
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch przednim rogiem w prawo
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch przednim rogiem w lewo
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch lewym rogiem w d贸艂
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch lewym rogiem w g贸r臋
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch g贸rnym rogiem w lewo
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Ruch g贸rnym rogiem w prawo

ETAP 1 - Wierzcho艂ki

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Tw贸j Cel

(widok kostki od g贸ry)

Pierwszy etap to u艂o偶enie 4 wierzcho艂k贸w w ten spos贸b, aby kolory na wierzcho艂kach zgadza艂y si臋 z kolorami s膮siaduj膮cych z nimi 艣rodk贸w.聽

Oznacza to, 偶e trzeba obr贸ci膰 wierzcho艂ki w taki spos贸b, aby kolor na nim zgadza艂 si臋 z kolorem znajduj膮cego si臋 pod nim klocka (艣rodka).

Ten etap jest bardzo prosty. Nie s膮 potrzebne 偶adne algorytmy.

Gdy prawid艂owo obr贸cisz wszystkie wierzcho艂ki, przejd藕 dalej do ETAPU 2.

ETAP 2 - 艢rodki

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Tw贸j Cel

(widok kostki od g贸ry)

Drugi etap to u艂o偶enie 艣rodk贸w w taki spos贸b, aby na ka偶dej 艣ciance kolory wszystkich 3 艣rodk贸w zgadza艂y si臋 ze sob膮.

Na tym etapie r贸wnie偶 nie s膮 potrzebne 偶adne algorytmy.

Gdy prawid艂owo u艂o偶ysz wszystkie 艣rodki, przejd藕 dalej do ETAPU 3.

ETAP 3 - 呕贸艂ta dolna warstwa鈥

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Tw贸j Cel

(widok kostki od przodu)

Trzeci etap to u艂o偶enie聽ca艂ej dolnej 偶贸艂tej warstwy, czyli umieszczenie w odpowiedni spos贸b w dolnej warstwie 3 偶贸艂tych kraw臋dzi.

Wa偶ne jest to, aby drugi kolor 偶贸艂tej kraw臋dzi (tj. czerwony, niebieski lub zielony) zgadza艂 si臋 z s膮siaduj膮cymi klockami艣rodkami, czyli czerwona kraw臋d藕 powinna znale藕膰 si臋 mi臋dzy czerwonymi 艣rodkami itd.

Na tym etapie mo偶esz wykorzysta膰 2 poni偶sze algorytmy.

Algorytm 1

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
W艂o偶enie 偶贸艂tej kraw臋dzi z g贸rnej warstwy do dolnej warstwy w PRAW膭 stron臋

(widok kostki od przodu)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Algorytm 2

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
W艂o偶enie 偶贸艂tej kraw臋dzi z g贸rnej warstwy do dolnej warstwy w LEW膭 stron臋

(widok kostki od przodu)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Gdy prawid艂owo u艂o偶ysz 偶贸艂t膮 doln膮 warstw臋, przejd藕 dalej do ETAPU 4.

ETAP 4 - Pozosta艂e boczne 艣cianki

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Tw贸j Cel

(widok kostki od g贸ry)

Czwarty etap to u艂o偶enie聽ostatnich 3 kraw臋dzi.

Na tym etapie mo偶esz wykorzysta膰 5 algorytm贸w:聽3 podstawowe i 2 algorytmy b臋d膮ce z艂o偶eniem pierwszego i drugiego oraz pierwszego i trzeciego.

Zauwa偶, 偶e wierzcho艂ek czerwono-niebiesko-zielony zawsze b臋dzie g贸rnym wierzcho艂kiem.

Algorytm 1

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Obr贸t dw贸ch kraw臋dzi bez ich przemieszczania

(widok kostki od g贸ry)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Algorytm 2

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Przemieszczenie wszystkich kraw臋dzi w PRAWO - zgodnie z ruchem wskaz贸wek zegara

(widok kostki od g贸ry)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Algorytm 3

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Przemieszczenie wszystkich kraw臋dzi w LEWO - przeciwnie do ruchu wskaz贸wek zegara

(widok kostki od g贸ry)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Algorytm 4

(Skr贸t algorytm贸w 1 + 2)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Przemieszczenie wszystkich kraw臋dzi w PRAWO z jednoczesnym obrotem dw贸ch kraw臋dzi (lewej i prawej)

(widok kostki od g贸ry)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

Algorytm 5

(Skr贸t algorytm贸w 1 + 3)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
Przemieszczenie wszystkich kraw臋dzi w LEWO z jednoczesnym obrotem dw贸ch kraw臋dzi (lewej i prawej)

(widok kostki od g贸ry)

jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx
jak u艂o偶y膰 kostk臋 pyraminx

GRATULACJE! Kostka Pyraminx u艂o偶ona!

X