Jak ułożyć Kostkę Pyraminx?



Jak ułożyć Kostkę Pyraminx?
Oznaczenia ścianek



Powyżej zostały przedstawione oznaczenia ścianek kostki. Przedni róg będzie oznaczany literą F od angielskiego Front, górny U od Up, prawy R od Right, lewy L od Left. Są to powszechnie używane oznaczenia.
UWAGA! Kolory na powyższym obrazku nie są ważne. Akurat niebieska ścianka została oznaczona jako prawa (R). Nie oznacza to jednak, że zawsze niebieska ścianka będzie prawą ścianką. Wszystko zależy od tego co w danej chwili chcesz ułożyć.
Wierzchołek – to najbardziej wysunięty klocek o 3 kolorach, szczyt piramidy,
Krawędź – to klocek o 2 kolorach, pomiędzy dwoma wierzchołkami,
Środek – to klocek o 1 kolorze, znajdujący się pod wierzchołkiem.
Oznaczenia ruchów
Ruchy wykonuj trzymając kostkę przednim wierzchołkiem „F” skierowanym do siebie. Każdy ruch to obrót elementu o 60 stopni, czyli 1/3 pełnego obrotu. Oznaczenia ruchów bez apostrofu to obrót elementu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.


























































ETAP 1 - Wierzchołki



(widok kostki od góry)
Pierwszy etap to ułożenie 4 wierzchołków w ten sposób, aby kolory na wierzchołkach zgadzały się z kolorami sąsiadujących z nimi środków.
Oznacza to, że trzeba obrócić wierzchołki w taki sposób, aby kolor na nim zgadzał się z kolorem znajdującego się pod nim klocka (środka).
Ten etap jest bardzo prosty. Nie są potrzebne żadne algorytmy.
Gdy prawidłowo obrócisz wszystkie wierzchołki, przejdź dalej do ETAPU 2.
ETAP 2 - Środki



(widok kostki od góry)
Drugi etap to ułożenie środków w taki sposób, aby na każdej ściance kolory wszystkich 3 środków zgadzały się ze sobą.
Na tym etapie również nie są potrzebne żadne algorytmy.
Gdy prawidłowo ułożysz wszystkie środki, przejdź dalej do ETAPU 3.
ETAP 3 - Żółta dolna warstwa



(widok kostki od przodu)
Trzeci etap to ułożenie całej dolnej żółtej warstwy, czyli umieszczenie w odpowiedni sposób w dolnej warstwie 3 żółtych krawędzi.
Ważne jest to, aby drugi kolor żółtej krawędzi (tj. czerwony, niebieski lub zielony) zgadzał się z sąsiadującymi klockami – środkami, czyli czerwona krawędź powinna znaleźć się między czerwonymi środkami itd.
Na tym etapie możesz wykorzystać 2 poniższe algorytmy.
Algorytm 1



(widok kostki od przodu)









Algorytm 2



(widok kostki od przodu)









Gdy prawidłowo ułożysz żółtą dolną warstwę, przejdź dalej do ETAPU 4.
ETAP 4 - Pozostałe boczne ścianki



(widok kostki od góry)
Czwarty etap to ułożenie ostatnich 3 krawędzi.
Na tym etapie możesz wykorzystać 5 algorytmów: 3 podstawowe i 2 algorytmy będące złożeniem pierwszego i drugiego oraz pierwszego i trzeciego.
Zauważ, że wierzchołek czerwono-niebiesko-zielony zawsze będzie górnym wierzchołkiem.
Algorytm 1



(widok kostki od góry)


































































Algorytm 2



(widok kostki od góry)



































































Algorytm 3



(widok kostki od góry)



































































Algorytm 4
(Skrót algorytmów 1 + 2)



(widok kostki od góry)




















































Algorytm 5
(Skrót algorytmów 1 + 3)



(widok kostki od góry)




















































GRATULACJE! Kostka Pyraminx ułożona!