Jak ułożyć Kostkę 5×5?



Jak ułożyć Kostkę 5x5?
Oznaczenia ścianek



Środek – to klocek o jednym kolorze. Na każdej ściance jest po 9 klocków będących środkami. Tak jak w kostce 3×3, jeden wewnętrzny środkowy klocek nie zmienia swojego położenia względem środków na innych ściankach,
Krawędź – to klocek o dwóch kolorach. W tej kostce pomiędzy dwoma rogami są po 3 klocki będące krawędziami. Na każdej ściance jest w sumie po 12 klocków – krawędzi,
Róg – to klocek o 3 kolorach. Na każdej ściance są po 4 rogi.
Oznaczenia ruchów
Ruchy wykonuj trzymając kostkę przednią ścianką „F” skierowaną do siebie. Każdy ruch to obrót ścianki o 90 stopni, czyli 1/4 pełnego obrotu. Oznaczenia ruchów bez apostrofu to obrót ścianki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.






























































































































ETAP 1 - Środki



Pierwszy etap to ułożenie środków – czyli 9 środkowych klocków na każdej ściance.
Etap ten można wykonać układając kostkę według poniżej przedstawionego sposobu.
Warto najpierw ułożyć dwie pierwsze ścianki naprzeciw siebie – ułatwi to późniejsze układanie pozostałych czterech ścianek.
Sposób układania























Mogą przydać się poniższe algorytmy:
Algorytm 1






































































































Algorytm 2








































































































































Algorytm 3





































































































































Gdy ułożysz już wszystkie środki, przejdź dalej do ETAPU 2.
ETAP 2 - Krawędzie



Drugi etap to ułożenie wszystkich 12 krawędzi w taki sposób, aby 3 klocki w obrębie jednej krawędzi były takie same.
Dwa pierwsze poniższe algorytmy są podstawowe. Dzięki nim połączysz większość krawędzi. Następne algorytmy służą głównie do łączenia dwóch ostatnich krawędzi.
Algorytm 1







































































Algorytm 2



























































Algorytm 3


















































































































































































































































Algorytm 4











































































































































Algorytm 5
































































































Algorytm 6










































































































































































































































