Jak u艂o偶y膰 Kostk臋 Skewb?



Jak u艂o偶y膰 Kostk臋 Skewb?
Oznaczenia 艣cianek



艢rodek – to du偶y klocek o jednym kolorze. Na ka偶dej 艣ciance jeden 艣rodek. 艢rodki zmieniaj膮 swoje po艂o偶enie podczas uk艂adania kostki,
R贸g – to klocek o 3 kolorach. Na ka偶dej 艣ciance s膮 po 4 rogi.
Oznaczenia ruch贸w
Ruchy wykonuj trzymaj膮c kostk臋 frontem聽„F” skierowanym do siebie. Ka偶dy ruch to obr贸t wok贸艂 wskazanego rogu o 120 stopni, czyli 1/3 pe艂nego obrotu.
Rogi oznaczane s膮 dwoma literami spo艣r贸d poni偶szych:
U – g贸rny (ang. Up),
D – dolny (ang. Down),
F – przedni (ang. Front),
R – prawy (ang. Right),
L – lewy (ang. Left)聽
S膮 to powszechnie u偶ywane oznaczenia.
Oznaczenia ruch贸w bez apostrofu to obr贸t 艣cianki zgodnie z ruchem wskaz贸wek zegara, a z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskaz贸wek zegara.


























































ETAP 1 - Bia艂a warstwa



Pierwszy etap to u艂o偶enie bia艂ej warstwy – czyli czterech bia艂ych rog贸w wok贸艂 bia艂ego 艣rodka. Rogi nale偶y u艂o偶y膰 tak, aby ka偶dy z pozosta艂ych dw贸ch kolor贸w rogu na bocznej 艣ciance mia艂 obok siebie r贸g w tym samym kolorze, to znaczy:
– na jednej bocznej 艣ciance dwa g贸rne rogi w kolorze czerwonym,
– na drugiej bocznej 艣ciance dwa g贸rne rogi w kolorze niebieskim,
– na trzeciej dwa rogi zielone,
– i na czwartej dwa rogi pomara艅czowe.
Mo偶e zdarzy膰 si臋 tak, 偶e r贸g jest ju偶 w dobrym miejscu, ale nie jest obr贸cony bia艂ym kolorem do g贸ry. W tym przypadku przydadz膮 Ci si臋 poni偶sze algorytmy:
Algorytm 1

























Algorytm 2





















Gdy u艂o偶ysz ju偶 bia艂膮 warstw臋, przejd藕 dalej do ETAPU 2.
ETAP 2 - 呕贸艂te rogi



Drugi etap to u艂o偶enie czterech 偶贸艂tych rog贸w na przeciwleg艂ej do bia艂ej 艣ciance. Rogi nale偶y u艂o偶y膰 tak, aby wszystkie 4 rogi na bocznych 艣ciankach mia艂y ten sam kolor.
W tym etapie bia艂y kolor jest na dolnej 艣ciance, a 偶贸艂ty na g贸rnej.
Mo偶esz znale藕膰 si臋 w 3 sytuacjach. Dopasuj swoj膮 sytuacj臋 do jednej z przedstawionych poni偶ej i wykonaj podany algorytm.
W Sytuacji 1 wynikiem wykonania podanego algorytmu b臋dzie Sytuacja 2, a ponowne wykonanie algorytmu da w rezultacie Sytuacj臋 3.
Algorytm

































Gdy u艂o偶ysz ju偶 偶贸艂te rogi, przejd藕 dalej do ETAPU 3.
ETAP 3 - 呕贸艂ty 艣rodek



Trzeci etap to doko艅czenie uk艂adania 偶贸艂tej warstwy czyli w艂o偶enie 偶贸艂tego 艣rodka pomi臋dzy 偶贸艂te rogi.
Krok 1 – ustaw kostk臋 tak, aby 偶贸艂ty 艣rodek by艂 z ty艂u z lewej strony (jak na rysunku poni偶ej) i wykonaj podany algorytm,
Krok 2 – ustaw kostk臋 tak, aby 偶贸艂ty 艣rodek by艂 z przodu po prawej stronie z 偶贸艂tym rogiem po swojej lewej g贸rnej stronie – „strza艂ka w lewo do g贸ry” i wykonaj ten sam algorytm.
Po wykonaniu kroku 2 偶贸艂ta warstwa powinna by膰 u艂o偶ona.
Algorytm

































Gdy u艂o偶ysz ju偶 ca艂膮 偶贸艂t膮 warstw臋, przejd藕 dalej do ETAPU 4.
ETAP 4 - Pozosta艂e 艣rodki



Czwarty etap to u艂o偶enie pozosta艂ych 艣rodk贸w.聽Na tym etapie s膮 mo偶liwe 2 sytuacje:
1. 呕adna ze 艣cianek bocznych nie jest u艂o偶ona. Wykonaj poni偶szy algorytm trzymaj膮c kostk臋 tak, aby na g贸rze by艂 kolor 偶贸艂ty lub bia艂y. Boczne 艣cianki s膮 oboj臋tne. Wykonanie algorytmu doprowadzi do sytuacji 2.聽
2. Jedna boczna 艣cianka jest u艂o偶ona, a pozosta艂e 3 艣cianki s膮 nieu艂o偶one. Na jednej z nich rogi maj膮 „kolor przeciwny” do koloru 艣rodka. Ustaw kostk臋 tak jak pokazano na obrazku „Sytuacja 2” i wykonaj algorytm.
Algorytm






























































Gratulacje. Kostka Skewb u艂o偶ona!