Jak ułożyć Kostkę 4×4?



Jak ułożyć Kostkę 4x4?
Oznaczenia ścianek



Powyżej zostały przedstawione oznaczenia ścianek kostki. Przednia ścianka będzie oznaczana literą F od angielskiego Front, tylna B od Back, górna U od Up, dolna D od Down, prawa R od Right, lewa L od Left. Są to powszechnie używane oznaczenia.
UWAGA! Kolory na powyższym obrazku nie są ważne. Akurat niebieska ścianka została oznaczona jako przednia (F). Nie oznacza to jednak, że zawsze niebieska ścianka będzie przednią ścianką. Wszystko zależy od tego co w danej chwili chcesz ułożyć.
Środek – to klocek o jednym kolorze. Na każdej ściance są po 4 klocki będące środkami. W przeciwieństwie do kostki 3×3, w kostce 4×4 środki zmieniają swoje położenie,
Krawędź – to klocek o dwóch kolorach. W tej kostce pomiędzy dwoma rogami są po dwa klocki będące krawędziami. Na każdej ściance jest w sumie po 8 klocków – krawędzi,
Róg – to klocek o 3 kolorach. Na każdej ściance są po 4 rogi.
Oznaczenia ruchów
Ruchy wykonuj trzymając kostkę przednią ścianką „F” skierowaną do siebie. Każdy ruch to obrót ścianki o 90 stopni, czyli 1/4 pełnego obrotu. Oznaczenia ruchów bez apostrofu to obrót ścianki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Ruchy Prawą ścianką



























Ruchy Lewą ścianką




























Ruchy Dolną ścianką























Ruchy Górną ścianką


























Ruchy Przednią ścianką
























Ruchy Tylną ścianką


















ETAP 1 - Środki



Pierwszy etap to ułożenie środków – czyli czterech środkowych klocków na każdej ściance. Środki należy ułożyć tak, aby odpowiednie kolory były na odpowiednich miejscach względem siebie, to znaczy:
– na dole biały naprzeciwko żółtego na górze,
– z przodu niebieski naprzeciwko zielonego z tyłu,
– na lewo od niebieskiego ➜ pomarańczowy,
– na prawo od niebieskiego ➜ czerwony.
Zacznij od koloru białego, potem żółtego, a następnie niebieski, czerwony, pomarańczowy i zielony.
Przydadzą Ci się poniższe algorytmy:
Algorytm 1























Algorytm 2























Algorytm 3























Algorytm 4



















Gdy klocki, które chcesz połączyć nie znajdują się na sąsiadujących ściankach tylko na przeciwległych, to po prostu wykonaj ruchy „Dd” dwukrotnie obracając tym samym obie ścianki dolne o 180°.
Gdy ułożysz już wszystkie środki, przejdź dalej do ETAPU 2.
ETAP 2 - Krawędzie



Drugi etap to ułożenie wszystkich 12 par krawędzi, czyli dobranie w pary po dwa sąsiadujące, takie same klocki-krawędzie.
Przydadzą Ci się poniższe algorytmy:
Algorytm 1




































Algorytm 2















































Algorytm 3








































Algorytm 4







































































Gdy połączysz już wszystkie krawędzie, przejdź dalej do ETAPU 3.
ETAP 3 - Tak samo jak 3x3



Trzeci etap to ułożenie kostki do końca w taki sam sposób, jak układa się kostkę 3×3.
Podczas układania mogą jednak wystąpić pewne sytuacje, które nie zdarzają się w kostce 3×3 – tzw. „Błędy Parzystości”. Poniżej znajdziesz algorytmy, które pomogą Ci pokonać te problemy.
Sposób układania



Specjalna sytuacja 1




















































































Gdy wykonasz powyższy algorytm, wróć do układania żółtej warstwy (etap 5) wg instrukcji kostki 3×3.
Specjalna sytuacja 2



























Gdy wykonasz powyższy algorytm, wróć do układania żółtych krawędzi (etap 7) wg instrukcji kostki 3×3.