Algorytmy OLL – Metoda CFOP
ETAP 3: OLL
Spis algorytmów
Kliknij w obrazek kostki, aby zobaczyć szczegóły przypadku.
Rysunki przedstawiają widok kostki od góry. Frontem do wykonania algorytmu jest ścianka znajdująca się na dole rysunku.
Spis algorytmów OLL (rozwiń)
Grupa 1: Fridrich Uproszczony (wszystkie krawędzie żółte)
Grupa 2: Kształt „Kropki” (brak żółtych krawędzi)
Grupa 3: Pozostałe kształty
Opis OLL
Orientacja ostatniej warstwy (ang. Orientation of Last Layer)
Trzeci etap to ułożenie 8 żółtych klocków w górnej warstwie.
Dopasuj swoją sytuację do jednej z podanych i wykonaj algorytm.
Aby wykonać wybrany algorytm, trzymaj kostkę żółtym kolorem do góry. Frontem jest ścianka, która znajduje się na samym dole każdego schematu.
Opis ruchów
Poza standardowymi ruchami znanymi z metody LBL: R, L, F, B, U, D – które są zapisywane dużymi literami, możesz spotkać ruchy zapisane małymi literami: r, l, f, b, u, d. Są to ruchy odpowiednią ścianką oraz środkiem jednocześnie – czyli dwoma warstwami kostki.
Nowym oznaczeniem ruchu jest także ruch oznaczony literką M. Jest to ruch samej środkowej pionowej warstwy.
W algorytmach mogą się pojawić ruchy oznaczone małymi literami: x, y, z na zielonym tle. Są to obroty całą kostką w odpowiednią stronę, bez obracania żadnej ścianki.
W razie wątpliwości kieruj się pomocniczymi obrazkami ruchów w szczegółach algorytmów w dalszej części tej strony.
Grupa 1: Fridrich Uproszczony
Grupa algorytmów zwana powszechnie „Fridrich uproszczony” to 7 algorytmów, których warto się nauczyć w pierwszej kolejności, gdy umiesz już rozwiązywać kostkę metodą LBL. Znajomość tych algorytmów przyspieszy układanie żółtej warstwy w etapie 5 metody LBL.
Układając kostkę metodą LBL, po wykonaniu etapu 4, czyli ułożeniu żółtego krzyża, wykonaj jeden z 7 algorytmów z tej grupy.
Algorytm 01
Algorytm 02
Algorytm 03
Algorytm 04
Algorytm 05
Algorytm 06
Algorytm 07
Grupa 2: Kształt „Kropki”
Algorytm 08
Algorytm 09
Algorytm 10
Algorytm 11
Algorytm 12
Algorytm 13
Algorytm 14
Algorytm 15
Grupa 3: Pozostałe kształty
Algorytm 16: kształt „P” wersja 1
Algorytm 17: kształt „P” wersja 2
Algorytm 18: kształt „P” wersja 3
Algorytm 19: kształt „P” wersja 4
Algorytm 20: kształt „W” wersja 1
Algorytm 21: kształt „W” wersja 2
Algorytm 22: kształt małe „L” wersja 1
Algorytm 23: kształt małe „L” wersja 2
Algorytm 24: kształt małe „L” wersja 3
Algorytm 25: kształt małe „L” wersja 4
Algorytm 26: kształt małe „L” wersja 5
Algorytm 27: kształt małe „L” wersja 6
Algorytm 28: kształt małe „L” wersja 7
Algorytm 29: kształt małe „L” wersja 8
Algorytm 30: kształt „C” wersja 1
Algorytm 31: kształt „C” wersja 2
Algorytm 32: kształt „T” wersja 1
Algorytm 33: kształt „T” wersja 2
Algorytm 34: kształt „i” wersja 1
Algorytm 35: kształt „i” wersja 2
Algorytm 36: kształt „i” wersja 3
Algorytm 37: kształt „i” wersja 4
Algorytm 38: kształt Kwadratu wersja 1
Algorytm 39: kształt Kwadratu wersja 2
Algorytm 40: kształt Kwadratu wersja 3
Algorytm 41: kształt Kwadratu wersja 4
Algorytm 42: kształt małe „S” wersja 1
Algorytm 43: kształt małe „S” wersja 2
Algorytm 44: kształt małe „S” wersja 3
Algorytm 45: kształt małe „S” wersja 4
Algorytm 46: kształt małe „S” wersja 5
Algorytm 47: kształt małe „S” wersja 6
Algorytm 48: kształt małe „S” wersja 7
Algorytm 49: kształt małe „S” wersja 8
Algorytm 50: kształt duże „S” wersja 1
Algorytm 51: kształt duże „S” wersja 2
Algorytm 52: kształt duże „L” wersja 1
Algorytm 53: kształt duże „L” wersja 2
Algorytm 54: kształt duże „L” wersja 3
Algorytm 55: kształt duże „L” wersja 4
Algorytm 56: kształt „F”
Algorytm 57: kształt „H”
Instrukcje układania kostek
Kostka 2×2
Kostka 3×3
LBL (Łatwa)
Kostka 3×3
CFOP (Trudna)
Kostka 4×4
Kostka 5×5
Kostka
Piramida
Kostka Skewb
Kostka
Megaminx 2×2
Kostka
Megaminx 3×3