Jak ułożyć Kostkę Megaminx 3×3?
Kostka Megaminx 3×3 to jedna z trudniejszych kostek. Jej układanie składa się z 11 etapów. Na tej stronie dowiesz się jak ułożyć kostkę Megaminx 3×3 krok po kroku.
Spis treści
- Oznaczenia kostki i ruchów
- ETAP 1 – Czerwona Gwiazda
- ETAP 2 – Czerwone Rogi
- ETAP 3 – Środkowe krawędzie dolnych ścianek
- ETAP 4 – Środkowe rogi dolnych ścianek
- ETAP 5 – Dolne krawędzie górnych ścianek
- ETAP 6 – Środkowe rogi górnych ścianek
- ETAP 7 – Środkowe krawędzie górnych ścianek
- ETAP 8 – Pomarańczowa Gwiazda
- ETAP 9 – Pozycje pomarańczowych krawędzi
- ETAP 10 – Pozycje pomarańczowych rogów
- ETAP 11 – Obrót pomarańczowych rogów
- Inne instrukcje
Oznaczenia ścianek
Środek – to klocek o jednym kolorze. Na każdej ściance jest po 1 takim klocku. Tak jak w kostce 3×3, środkowy klocek nie zmienia swojego położenia względem środków na innych ściankach.
Róg – to klocek o 3 kolorach. Na każdej ściance jest po 5 rogów.
Krawędź – to klocek o dwóch kolorach. Znajduje się on pomiędzy dwoma rogami. Na każdej ściance jest w sumie po 5 klocków – krawędzi.
Przyjmijmy, że:
- dolna ścianka jest czerwona
- górna ścianka jest pomarańczowa
- dolne boczne ścianki to: biała, ciemnoniebieska, różowa, jasnożółta i ciemnozielona
- górne boczne ścianki to: żółta, jasnozielona, szara, jasnoniebieska i fioletowa
Oznaczenia ruchów
Ruchy oznaczone są literami:
- U – ruch górną ścianką (ang. Up)
- D – ruch dolną ścianką (ang. Down)
- F – ruch przednią ścianką (ang. Front)
- R – ruch prawą górną ścianką (ang. Right)
- L – ruch lewą górną ścianką (ang. Left)
- DR – ruch prawą dolną ścianką
- DL – ruch lewą dolną ścianką
Ruchy wykonuj trzymając kostkę frontem „F” skierowanym do siebie. Każdy ruch to obrót ścianki o 1/5 pełnego obrotu. Oznaczenia ruchów:
- bez apostrofu – to obrót ścianki zgodnie z ruchem wskazówek zegara
- z apostrofem – przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
ETAP 1 – Czerwona Gwiazda
Pierwszy etap to ułożenie czerwonej gwiazdy – czyli 5 czerwonych krawędzi wokół czerwonego środka. Krawędzie należy ułożyć tak, aby drugi kolor krawędzi zgadzał się z kolorem środka na bocznej ściance.
Ten etap jest odpowiednikiem pierwszego etapu układania klasycznej kostki 3×3 – białego krzyża. Jest stosunkowo łatwy. Nie są potrzebne żadne algorytmy.
Gdy ułożysz czerwoną gwiazdę, obróć kostkę czerwoną gwiazdą do dołu i przejdź dalej do ETAPU 2.
ETAP 2 – Czerwone Rogi
Drugi etap to ułożenie 5 czerwonych rogów wokół czerwonej gwiazdy. Rogi należy ułożyć tak, aby kolory na bocznych ściankach się zgadzały.
Ten etap jest odpowiednikiem drugiego etapu układania klasycznej kostki 3×3 – białych rogów.
Poniżej znajdują się algorytmy na włożenie klocka do dolnej warstwy w zależności od położenia koloru czerwonego. Wygodnie jest trzymać kostkę w taki sposób, aby czerwona warstwa była na dole po prawej stronie, tak jak na rysunkach.
Algorytm 1
Włożenie rogu do czerwonej warstwy, gdy czerwony kolor klocka jest na ściance frontowej
Algorytm 2
Włożenie rogu do czerwonej warstwy, gdy czerwony kolor klocka jest na ściance prawej
Algorytm 3
Włożenie rogu do czerwonej warstwy, gdy czerwony kolor klocka jest na ściance górnej
Gdy ułożysz już wszystkie czerwone rogi, przejdź dalej do ETAPU 3.
ETAP 3 – Środkowe krawędzie dolnych ścianek
Trzeci etap to ułożenie 5 środkowych krawędzi w dolnych bocznych ściankach kostki.
Ten etap jest odpowiednikiem trzeciego etapu układania klasycznej kostki 3×3 – środkowej warstwy.
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na włożenie klocka w odpowiednie miejsca. Wygodnie jest trzymać kostkę w taki sposób, aby czerwona warstwa była na dole po prawej lub lewej stronie, tak jak na rysunkach.
Algorytm 1
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w prawą stronę względem FRONTU
Algorytm 2
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w lewą stronę względem FRONTU
Gdy ułożysz już wszystkie środkowe krawędzie w dolnych bocznych ściankach, przejdź dalej do ETAPU 4.
ETAP 4 – Środkowe rogi dolnych ścianek
Czwarty etap to ułożenie 5 środkowych rogów w dolnych bocznych ściankach kostki.
Na tym etapie nie są potrzebne algorytmy. Większość klocków można włożyć w odpowiednie miejsca bez problemu.
Należy pamiętać, aby poruszać tylko ściankami górnymi – czyli tam gdzie środki są koloru: jasnoniebieskiego, żółtego, fioletowego, jasnozielonego, szarego i pomarańczowego. W ten sposób nie popsują się ułożone do tej pory dolne ścianki.
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na obracanie klocka w odpowiednią stronę, jeśli jest już na dobrym miejscu, ale źle obrócony.
Algorytm 1
Obrót klocka w lewą stronę
Algorytm 2
Obrót klocka w prawą stronę
Gdy ułożysz już wszystkie środkowe rogi w dolnych bocznych ściankach, przejdź dalej do ETAPU 5.
ETAP 5 – Dolne krawędzie górnych ścianek
Piąty etap to ułożenie 10 dolnych krawędzi w górnych, bocznych ściankach kostki lub inaczej mówiąc: 10 górnych krawędzi w dolnych, bocznych ściankach kostki 🙂
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na włożenie klocka w odpowiednie miejsce z górnej warstwy kostki.
Algorytm 1
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w prawą stronę
Algorytm 2
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w prawą stronę z odwróceniem klocka
Algorytm 3
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w lewą stronę
Algorytm 4
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w lewą stronę z odwróceniem klocka
Gdy ułożysz już wszystkie krawędzie, przejdź dalej do ETAPU 6.
ETAP 6 – Środkowe rogi górnych ścianek
Szósty etap to ułożenie 5 środkowych rogów w górnych, bocznych ściankach kostki.
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na włożenie klocka w odpowiednie miejsce z górnej warstwy kostki.
Algorytm 1
Włożenie rogu z frontowym kolorem (żółtym) na froncie
Algorytm 2
Włożenie rogu z frontowym kolorem (żółtym) na górze
Algorytm 3
Włożenie rogu z frontowym kolorem (żółtym) po prawej stronie
Gdy ułożysz już wszystkie rogi, przejdź dalej do ETAPU 7.
ETAP 7 – Środkowe krawędzie górnych ścianek
Siódmy etap to ułożenie 5 środkowych krawędzi w górnych, bocznych ściankach kostki.
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na włożenie klocka w odpowiednie miejsce z górnej warstwy kostki.
Algorytm 1
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w prawą stronę
Algorytm 2
Włożenie krawędzi z górnej warstwy w lewą stronę
Gdy ułożysz już wszystkie krawędzie, przejdź dalej do ETAPU 8.
ETAP 8 – Pomarańczowa Gwiazda
Ósmy etap to odwrócenie 5 górnych krawędzi kostki pomarańczowym kolorem do góry tworząc pomarańczową gwiazdę.
Drugi kolor pomarańczowych krawędzi nie jest ważny. W tym etapie ważne jest tylko odwrócenie („orientacja”) tych klocków pomarańczowym kolorem do góry.
Dopasuj swoją sytuację do jednej z poniższych i wykonaj podany algorytm. Jeśli po jego wykonaniu gwiazda nadal nie jest ułożona, ponownie dopasuj swoją sytuację i wykonaj ponownie algorytm. Powtarzaj czynności aż do ułożenia gwiazdy.
Widoki kostki od góry
Sytuacja 1
Sytuacja 2
Sytuacja 3
Gdy ułożysz już pomarańczową gwiazdę, przejdź dalej do ETAPU 9.
ETAP 9 – Pozycje pomarańczowych krawędzi
Dziewiąty etap to ułożenie 5 górnych pomarańczowych krawędzi na prawidłowych pozycjach, czyli tak, aby drugi kolor krawędzi pasował do koloru środka na bocznej ściance.
Poniżej przydatne algorytmy na zamianę miejscami („permutację”) krawędzi na różne sposoby.
Algorytm 1
Zamiana miejscami krawędzi zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Algorytm 2
Zamiana miejscami krawędzi przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Gdy umieścisz już prawidłowo wszystkie krawędzie, przejdź dalej do ETAPU 10.
ETAP 10 – Pozycje pomarańczowych rogów
Dziesiąty etap to ułożenie 5 górnych pomarańczowych rogów na prawidłowych pozycjach, czyli tak, aby dwa pozostałe kolory rogów pasowały do kolorów środków na bocznych ściankach.
Na tym etapie nie jest ważny obrót (orientacja) tych klocków. Ważne jest to, aby rogi znajdowały się na przecięciach tych trzech ścianek, do których pasują wszystkie 3 kolory rogu. Na przykład róg o kolorach pomarańczowym, fioletowym i żółtym musi znajdować się na przecięciu ścianek pomarańczowej, fioletowej i żółtej.
Poniżej znajdują się przydatne algorytmy na zamianę miejscami („permutację”) rogów na różne sposoby.
Algorytm 1
Zamiana miejscami rogów zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Algorytm 2
Zamiana miejscami rogów przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Gdy umieścisz już prawidłowo wszystkie rogi, przejdź dalej do ETAPU 11.
ETAP 11 – Obrót pomarańczowych rogów
Jedenasty etap to obrócenie 5 górnych rogów pomarańczowym kolorem do góry.
WAŻNE: Podczas całego tego etapu trzymaj kostkę w jednej pozycji, np. cały czas żółtą ścianką do siebie (na froncie).
Obracając górną ścianką umieść klocek wymagający obrócenia w miejsce prawego górnego rogu i wykonaj poniższy algorytm w zależności od przedstawionej sytuacji.
Gdy obrócisz już prawidłowo jeden klocek, obracaj górną ścianką, aby wstawić w miejsce prawego górnego rogu kolejny pomarańczowy klocek wymagający obrócenia. Nie obracaj całej kostki. Trzymaj kostkę cały czas żółtym kolorem do siebie.
Podczas wykonywania algorytmu boczne ścianki popsują się. Nie przejmuj się tym. Obracaj cierpliwie kolejne pomarańczowe rogi. Boczne ścianki naprawiają się po sześciokrotnym wykonaniu algorytmu. Po prawidłowym obróceniu wszystkich pomarańczowych rogów, boczne ścianki powinny naprawić się automatycznie.
Algorytm 1
Obrócenie rogu z pomarańczowym kolorem po prawej stronie
Wykonaj dwukrotnie:
Algorytm 2
Obrócenie rogu z pomarańczowym kolorem na froncie
Wykonaj czterokrotnie:
Gratulacje. Już wiesz jak ułożyć kostkę Megaminx 3×3!
Instrukcje układania kostek
Kostka 2×2
Kostka 3×3
LBL (Łatwa)
Kostka 3×3
CFOP (Trudna)
Kostka 4×4
Kostka 5×5
Kostka
Piramida
Kostka Skewb
Kostka
Megaminx 2×2
Kostka
Megaminx 3×3